Putin Dissolves State News Agency, Tightens Grip on Russian Media


Editor’s Note…

Apparently, a relatively objective news agency like RIA Novosti is not good enough for the Putin regime, hence the recent power consolidation in favor of the blatantly propagandist Russia Today (RT) which still dictates more then a few talking points to that laughable gaggle of cognitive infiltrators and disinfo clowns (Commies and Libertards alike) collectively tagged under the umbrella term “alternative media” in America. Presumably the Kremlin wishes to implement the same successful model in the domestic Russian media scene, having managed the perception of western “dissidents” so thoroughly in the recent years. 

Support for genuine independent media, like OsNet Daily, among others, is entirely up to you, the readers. Otherwise state funded propaganda ops like RT will continue to dominate this market simply because they enjoy the enormous budget of the Mega corporations who control governments on both sides of the Atlantic.


Washington Free Beacon

MOSCOW (Reuters) – President Vladimir Putin tightened his control over Russia’s media on Monday by dissolving the main state news agency and replacing it with an organization that is to promote Moscow’s image abroad.

The move to abolish RIA Novosti and create a news agency to be known as Rossiya Segodnya is the second in two weeks strengthening Putin’s hold on the media as he tries to reassert his authority after protests against his rule.

Most Russian media outlets are already loyal to Putin, and opponents get little air time, but the shake-up underlined their importance to Putin keeping power and the Kremlin’s concern about the president’s ratings and image.

The head of the new agency, to be built from the ashes of RIA Novosti, is a conservative news anchor, Dmitry Kiselyov, who once caused outrage by saying the organs of homosexuals should not be used in transplants.

“The main focus of … Rossiya Segodnya (Russia Today) is to highlight abroad the state policy and public life of the Russian Federation,” said a decree signed by Putin.

Sergei Ivanov, the head of the presidential administration, told reporters that the changes were intended to save money and improve the state media.

But the new organization has strong similarities to APN, a Soviet-era news agency whose role included writing articles about “the social-economic and cultural life of the Soviet people and items reflecting Soviet society’s point of view on important internal and international events”.

RIA said in an English-language article about Putin’s step: “The move is the latest in a series of shifts in Russia’s news landscape which appear to point towards a tightening of state control in the already heavily regulated media sector.”

Rossiya Segodnya’s focus on building up Russia abroad could solidify Putin’s grip on information by further limiting sources of news for Russians whose TV screens are dominated by state-controlled channels.

Putin’s decree appeared to have little effect on the two other major Russian news agencies, state-run Itar-Tass and private Interfax, but it could benefit both by making RIA’s replacement less of a competitor domestically.

Itar-Tass is the successor of the Soviet official Tass agency, while Interfax has more leeway as a private agency but is restricted by the Kremlin’s dominance.

Related articles